Sunday, July 10, 2011

Tutorial Create Picture Tabs

whoa! akhirnya aku buat jugak kan? tutor permintaan ramai nih! nak tulis requester satu satu tak larat ni.. heheh.. act, tutor ni dah lama aku buat tapi terbengkalai. ade aje yg tak jadik, so duduk la dia dalam draft.. haha! tutor ni pun aku rasa tak ramai yg buat *kerek la tuuu* picture tabs tu yg ni:


ha! yg dalam kotak hijau tuu.. aku buat sendiri. good news untuk pengguna photoscape. aku buat menda alah ni guna software tu lah. aku mana reti guna photoshop.. sadis betul :( okay jom start!

1) Buka Photoscape anda
2) Tekan Editor *rujuk bawah


3) Tengok navbar belah kanan hujung sekali-tekan menu


4) *rujuk gambar bawah

  • kotak merah-adjust width dia.jgn terlalu besar.saya selalu buat width 150 , height 50 *tapi kalau korang nak buat banyak, width tu kasi kecik okay? agak agak lah
  • kotak ungu-warna tak payah tukar tukar. biarkan je warna putih
5) Then, tekan object

6) *rujuk bawah

  • 1) Tekan huruf T tu
  • 2) Boleh tukar tulisan yang korang suka
  • 3) Tukar size tulisan tersebut
  • 4) Boleh tukar warna dia jugak
  • 5) Tulislah apa yg dikehendaki. contoh-stories,owner,my beloved,tutorials and so on
  • 6) Tekan OK 
7) Tekan Save pastu dia ada keluar satu folder. tekan Save As pastu pandai korang la nak save tulisan tu kat      mana.. ngee
8) Buka photoscape lagi sekali dan buat lagi untuk tajuk yg lain. contoh: tadi korang buat stories, sekarang buatlah tajuk lain macam myself ke, owner ke

9)Buatlah sebanyak mana yg korang nak tp jgn banyak sgt nnt tak lawa

okay! picture tabs korang dah siap! tak tau camna nak linking? jangan risau! madam inspector sabrina sedia membantu! nanti korang cari tutor ni: Tutorial Linking Picture Tabs.. ianya coming soon! ngeee.. okdahbaiii :)

No comments:

Post a Comment

saye suke owang yang tngh comment ni ^_^